Verbasterd

Verbasterd

innovative technology, cross and social media, guerilla, advertising, communities and games

You can scroll the shelf using and keys

Heineken Marketing

12/10/2004

Ik lees net bij de weblog Frankwatching een heel stuk over de kracht van weblogs als marketinginstrument. Het gaat Frank van Frankwatching dan vooral om de relatie, met betrekking op weblogs, van ‘viral marketing’ en het ‘podcasten’. Ik schreef eerder al wat over ‘podcasten’ en er staat ook een stuk op Frankwatching. Erg interessant om dit vanuit marketingperspectief te bekijken! Daarom ook dit bericht. Frank neemt een praktijkcase, de Heineken Podcasting Story, onder de loep en houdt deze zo goed mogelijk bij op zijn weblog. De Heineken Podcasting Story is:

een viral marketingactie waarbij Heineken een eigen podcast en weblogs van anderen inzet om hun doelgroep te bereiken. Bron: Frankwatching


Ik ben benieuwd of deze audio feeds van Heineken ( en indirect reclame voor Heineken ) inderdaad snel over het net zullen gaan, met behulp van weblogs die er aandacht aan besteden. Leuk idee om dit bij te houden en om ook de hulp in te schakelen van andere weblogs.
Brad Gibson, een weblogger die spreekt over onderwerpen zoals marketing en technology, denkt dat vooral de manier waarop Heineken zijn product aanprijst, dus in welke context en door wie, belangrijk zijn. Zo zegt hij dat Adam Curry een perfecte kandidaat is om reclame te maken voor Heineken en daarnaast ook nog serieus genomen te worden:

Podcasters that can exhibit professional-style discipline even while they are outspoken will become the medium’s first advertising stars. Sounds like Adam Curry to me. Bron: BradfordGibson

Toen Brad Gibson te horen kreeg van Adam Curry, dat er een vorm van ‘commerciele podcasting’ schrok hij toch even:

I nearly drove off the road when he suggested he would try and hook up the Rock and Roll Geek Show with Heineken as a sponsor. While he may have been kidding about that scenario, the idea points to a destination that Curry can take commercial podcasting; notional personality marketing. Bron: BradfordGibson.

De ‘Rock and Roll Geek Show’ is een rock & roll show via podcasting. Grappig is de reactie van Brad Gibson over de relatie van podcasten, reclame en Heineken. Haast een maand verder zien we dat Heineken wel degelijk bezig is met marketing via podcasting. Toch is er nog steeds geen sponsoring van Heineken voor de ‘Rock and Roll Geek Show’, maar roept hij zijn ‘luisteraars’ wel op om Heineken te bellen of mailen, om toch Heineken als sponsor te krijgen. Zou het hem ooit lukken? : )

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.