Verbasterd

Verbasterd

innovative technology, cross and social media, guerilla, advertising, communities and games

You can scroll the shelf using and keys

Blogging Ethics II

02/19/2005

J.D. Lasica geeft een helder beeld van het debat rond weblogethiek en de aanstormende commercie in zijn artikel ‘the cost of ethics‘:

As blogging comes of age, what ethical standards should bloggers follow when offered payments or freebies — aka “schwag” — for buzz? Bron: Lasica – OJR USC Annenberg


Lasica beschrijft de ethiek van journalisten en webloggers. Zo moet de journalist zich houden aan de standaard die is neergezet door de ‘Society of Professional Journalists‘. Die bestaat onder andere uit het checken van bronnen, schrijven naar de waarheid en vooral ook het niet aannemen van geld om ten gunste van een persoon of bedrijf te schrijven. Een weblogger hoeft zich eigenlijk alleen maar aan zijn eigen standaard te houden, zoals Mitch Ratcliffe stelt:

Mitch Ratcliffe, a veteran tech journalist and blogger: “When I am blogging and I am both publisher and editor, I’m playing by different rules, and there is, across the blogosphere, an evolving set of mores that will never become hard and fast rules for all bloggers.” Bron: Ratcliffe – OJR USC Annenberg

De gouden regel waar webloggers zich vooral aan moeten houden, naast met passie en eer schrijven, is volgens Lasica:

Transparency – of actions, motives and financial considerations – is the golden rule of the blogosphere. Bron: Lasica – OJR USC Annenberg

Toch blijkt dat het definieren van een weblogethiek lastig is. Het ligt vooral aan de weblogger zelf om te bepalen wat hij zijn publiek voorschotelt en welke gedachte er achter zit, of dat nou met winstbejag is of niet:

“The blogosphere runs on customs and norms – on what the community feels is acceptable,” adds Steve Rubel, vice president of a New York public relations firm and proprietor of the popular Micropersuasion blog. “It’s so early that people are experimenting with different types of marketing models. Eventually, someone will cross the line and the community will police itself.” Bron: Lasica – OJR USC Annenberg

Verder in het artikel bespreekt Lasica uitvoerig het debat rond de weblogethiek aan de hand van Marqui, een bedrijf dat communicatie management software verkoopt en haar merknaam wilde verspreiden via de populaire weblog: micropersuasions. Een erg interessante case! Ik zou je dan ook willen aanraden dit zeker zelf te lezen.
J.D. Lasica heeft veel geschreven over weblogs en journalistiek en ik haal hem dan ook aan in mijn scriptie. Ik zag dat er in mei 2005 een boek verschijnt van zijn hand, ‘Darknet’ genaamd, waarin hij de persoonlijke mediarevolutie beschrijft. Weer iets voor het verlanglijstje!
Via smartmobs kwam dit artikel mijn rss-lezer binnenrollen.

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.

comments

Is dit een hint dat verbasterd binnenkort wordt opgeluisterd met Viagra-reclames?

epd

02/20/2005

Ik heb inderdaad wel zitten denken aan reclame … maar twijfel nog …

base

02/20/2005