Verbasterd

Verbasterd

innovative technology, cross and social media, guerilla, advertising, communities and games

You can scroll the shelf using and keys

Structuur in WOW-guild: management tool voor de toekomst?

03/13/2006 —

Joi Ito die een bekend weblog heeft (Joi Ito’s Web) schrijft de laatste tijd minder op zijn blog omdat hij volledig in populaire game World of Warcraft opgaat. Hij heeft in een bericht op zijn weblog een zeer interessante stelling: de structuur van een ‘guild/clan’ in de game, als intensief en collaboratief teamwerk en leiderschap, is misschien wel wat je in de toekomst juist nodig hebt in het ‘echte’ leven.

The structure and the organization required to complete missions or quests in WoW adds a great deal of focus and complexity to the community compared to a chat room and the communications and management begins to feel much more like collaboration in a work environment. I think that the ever-evolving user interface and communication tools that we are developing might impact the future of management in the real world. My feeling is that what we are doing in WoW represents in many ways the future of real time collaborative teams and leadership in an increasingly ad hoc, always-on, diversity intense and real-time environment. Bron: Joi Ito’s Web


Joi Ito heeft een mooie visie wat betreft guilds/clans, die er vaak toch als ‘vriendenclubjes’ afkomen. De structuur en cohesie die aanwezig is binnen zo’n grote groep mensen (zoals Ito’s guild die wel uit zo’n 160 personen bestaat) is enorm en vraagt om redelijk wat tijd, energie en leiderschap.
Misschien begint de erkenning van je rol binnen een ‘virtuele gemeenschap’ in ‘real-life’ wel bij het vermelden ervan op je cv! Zou het een management tool zijn voor de toekomst?

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.

comments

ja als we zo door gaan wel ja
en als je het maar vaak genoeg zegt ga je het geloven
en wat je gelooft is

Hanneke

03/17/2006