Verbasterd

Verbasterd

innovative technology, cross and social media, guerilla, advertising, communities and games

You can scroll the shelf using and keys

VPRO’s Google Documentaire

05/07/2006 —

Wat als alle informatie in de wereld gecategoriseerd en gemakkelijk doorzoekbaar zou zijn? Wat als al het nieuws van over de hele wereld, alle boeken, geschreven teksten, foto’s en video die er bestaan op één plaats in de wereld verzameld zou worden, en overal beschikbaar zou zijn? Dat is precies het doel van Google, en het bedrijf zal er niet lang meer over doen om dit te verwezenlijken. Via de bekende zoekmachine, via Google Earth, waarin alle mogelijke informatie ingedeeld wordt op geografische locatie. Maar bijvoorbeeld ook via Google Books, een project waarbij Google complete bibliotheken digitaliseert. Bron: VPRO Tegenlicht

Eindelijk een documentaire over Google die het waard is om te kijken. VPRO’s Tegenlicht ging op bezoek bij het hoofdkantoor van Google in Moutain View, Californië, en spreekt daar met een aantal belangrijke personen die een erg interessante visie op de toekomst van Google hebben. Natuurlijk komen ook een aantal critici aan bod die vooral hameren op de monopolie positie, het bevooroordeelde zoekresultaat en de privacy van de eindgebruikers wat mogelijkerwijs bij Google’s mail, Gmail, geschonden “kan” worden.


Een erg interessante uitspraak was die van Vint Cerf, Vice President van Google en’Google’s ‘New Idea Man’, wat betreft het vertrouwen wat de gebruiker moet hebben in de zoekmachine. Hij vergelijkt Google met de media, die ook bepaalde perspectieven belicht of juist onbelicht laat en vervolgens het ‘vertrouwen’ moet hebben van ‘kritische’ kijker.
Wat ik ook zeer slim vond was de manier waarop Google haar werknemers met nieuwe ideeen laat spelen. Elke werknemer kan 20% van de werktijd gebruiken om nieuwe ideeen uit te werken en te ontwikkelen. Geniaal! Zo houd je je werknemers tevreden. Ze kunnen af en toe met nieuwe eigen ideeen stoeien en je contrueert de perfecte sfeer om de meest mooie ideeen binnen je eigen bedrijf te houden en intern te ontwikkelen.
Zaterdag 13 mei 2006 11:00 Ned 3 is de herhaling die je zeker niet missen moet! Update: De documentaire is nu ook online te zien.
Ook Marco van Marketingfacts heeft een stuk geschreven over de documentaire.

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.

comments

Van ingewijde bronnen bij internetprovider XS4ALL is mij ter oren gekomen dat deze documentaire een goed voorbeeld is van misleidende montage. De uitspraken die mensen deden, worden uit hun verband gehaald, in een andere context geplaatst of verkeerd uitgelegd. Zo is alles in een bepaalde richting te plaatsen.
Voor mij was het een duidelijke documentaire, maar er schijnen dus wat trucs te zijn gebruikt.

Jonas

05/08/2006

“En voor wie vanavond tijd heeft, op Nederland 2 heeft Tros Radar om 20.25 uur een item over Gmail en privacy.”
Lees ik net op http://www.wowter.nl/blog/2006/05/google-tegen-het-licht-in-tegenlicht.html in een reactie.

base

05/08/2006

Ik besefte mij net, na enkele opmerkingen van mij dierbare personen, dat de misleidende documentaire van Zembla is. Daar is de trucage niet van de lucht. Tegenlicht blijft vooralsnog de meest afgewogen versie.

Jonas

05/08/2006

Die was inderdaad om te janken …. Vandaar ook mijn eerste zin 😉

base

05/08/2006

als de reportage goed of slecht is laat ik in het midden.
Maar 1 liedje dat er in voor kwam vond ik goed.
Heeft iemend miss een tracklist gevonden. thx

felox

07/06/2006

Misschien dat je het bij de VPRO kan opvragen ?

base

07/07/2006